 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Abasi M,  Musaei M A,  Bahrami E. 
(2025).  The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on self-confidence as a speaker and students' speech anxiety.  Rooyesh. 14(2),  35-44. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5520-fa.html   
                    
                    عباسی محمد،  موسایی محمدامین،  بهرامی عرفان.
(1404).  اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر اعتماد به نفس به عنوان یک سخنران و اضطراب سخنرانی دانش آموزان  رویش روان شناسی 14 (2) :44-35URL: http://frooyesh.ir/article-1-5520-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، Abasi.mo@lu.ac.ir
 2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. 
 3- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (995 مشاهده)
                    
                    
                    هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اعتماد به نفس به عنوان یک سخنران و اضطراب سخنرانی دانش آموزان بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1403 در مدارس شهر خرم آباد بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه به صورت دو جلسه در هفته به مدت 90 دقیقه تحت درمان شناختی-رفتاری ویلدرموت قرار گرفتند وگروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس خود گزارشدهی درباره اعتماد به نفس به عنوان یک سخنران (PRCS)، فهرست محرک-پاسخ اضطراب اندلر (1962) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، تفاوت معناداری )01/0>  (Pبین پس آزمون گروه آزمایش و گواه در اضطراب سخنرانی واعتماد به نفس به عنوان یک سخنران وجود داشت. درنتیجه می تولن گفت، درمان شناختی- رفتاری یکی از روشهای مؤثر در ارتقای اعتماد به نفس به عنوان یک سخنران و کاهش اضطراب سخنرانی در دانش آموزان دوره متوسطه اول است.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1403/4/22 | پذیرش: 1403/8/27 | انتشار الکترونیک: 1404/2/10