Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1402.197
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Golshani G,  Jadidi M,  Atashpoor S H,  Salehi M. 
(2025).  Explaining the causal relationships between mindfulness and mindful self-care with subjective well-being in professionals of psychology and counseling based on the mediating role of meaning in life.  Rooyesh. 14(3),  153-162. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5524-fa.html   
                    
                    گلشنی غزال،  جدیدی محسن،  آتش پور سیدحمید،  صالحی مهدیه.
(1404).  نقش میانجیگر معنا در زندگی در تبیین روابط علّی بین خودمراقبتی بهوشیار و ذهنآگاهی با بهزیستی ذهنی متخصصین روانشناسی و مشاوره  رویش روان شناسی 14 (3) :162-153URL: http://frooyesh.ir/article-1-5524-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 
 2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران. ، m.jadidi@iau.ir
 3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد شهر اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. 
 4- استادیار گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (512 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر تبیین روابط علّی بین خودمراقبتی بهوشیار و ذهنآگاهی با بهزیستی ذهنی در روانشناسان و مشاوران بر اساس نقش میانجیگر معنا در زندگی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی روانشناسان و مشاوران مشغول به کار در مراکز و کلینیکهای روانشناسی و مشاوره استان تهران در سال 1402 بود که از بین آنها 253 نفر بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل مقیاسهای ذهنآگاهی (FFMQ، بائر و همکاران، 2006)، خودمراقبتی بهوشیار (MSCS، کوک-کوتون و گایکر، 2018) ، معنا در زندگی (MLQ، استگر و شین، 2010) و بهزیستی ذهنی (SWQ، مولوی و همکاران، 1389) بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و برآورد بیشینه احتمال مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشاندهنده برازش مطلوب دادهها با مدل پیشنهادی پژوهش بود. خودمراقبتی بهوشیار، ذهنآگاهی و معنا در زندگی با بهزیستی ذهنی رابطه مستقیم معنادار داشتند (01/0< P). معنا در زندگی در رابطه بین خودمراقبتی بهوشیار و ذهنآگاهی با بهزیستی ذهنی نقش میانجی داشت؛ درنتیجه خودمراقبتی بهوشیار و ذهنآگاهی با میانجیگری معنا در زندگی با بهزیستی ذهنی رابطه غیرمستقیم معنادار داشتند (01/0< P). نتایج نشان داد که معنا در زندگی با توجه به نقش خودمراقبتی بهوشیار و ذهنآگاهی میتواند تبیینکننده بهزیستی ذهنی باشد. بنابراین توجه به متغیرهای پژوهش در برنامههای آموزشی و رشدی برای متخصصان مراقبت از سلامت روان جهت افزایش بهزیستی ذهنی آنها توصیه میشود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
سلامت  دریافت: 1403/4/26 | پذیرش: 1403/8/27 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10