Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.298
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Emadian S O,  Ojarastaghi F,  Mirzaian B. 
(2024).  The Effectiveness of Skills Training Based on Dialectical Behavior Therapy on Social Problem Solving and Attitude towards Delinquency of Delinquent Teenagers.  Rooyesh. 13(10),  131-140. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5764-fa.html   
                    
                    عمادیان سیده علیا،  اجارستاقی فاطمه،  میرزاییان بهرام.
(1403).  اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک بر حلمساله اجتماعی و نگرش به بزهکاری نوجوانان بزهکار  رویش روان شناسی 13 (10) :140-131URL: http://frooyesh.ir/article-1-5764-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، emadian@iausari.ac.ir
 2- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. 
 3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (872 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مهارتآموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک بر حلمساله اجتماعی و نگرش به بزهکاری نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر ساری انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان پسر بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر ساری در سال 1402 بودند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروههای 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش دوازده جلسه 60 دقیقهای تحت مهارتآموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه حلمساله اجتماعی (SPSI، دیزوریلا و همکاران، 2002) و پرسشنامه نگرش به رفتارهای بزهکارانه (ADB، فضلی، 1389) بود. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون حلمساله اجتماعی و نگرش به بزهکاری در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 01/0 وجود داشت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک یک رویکرد مناسب برای افزایش حلمساله اجتماعی و بهبود نگرش به بزهکاری نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت است.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
كاربردي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی عمومی  دریافت: 1403/8/12 | پذیرش: 1403/9/16 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10