 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Atashzar B,  Shafiabadi A,  Hamidipour R. 
(2025).  Predicting Academic Resilience based on Media Literacy, Innovative Thinking and Regulation of Academic Emotions.  Rooyesh. 14(4),  83-92. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5800-fa.html   
                    
                    آتش زر بهنوش،  شفیع آبادی عبدالله،  حمیدی پور رحیم.
(1404).  پیش بینی تاب آوری تحصیلی براساس سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجان های تحصیلی  رویش روان شناسی 14 (4) :92-83URL: http://frooyesh.ir/article-1-5800-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 
 2- استاد مشاوره، گروه مشاوره، واحد تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، ashafiabadi@gmail.com
 3- استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (397 مشاهده)
                    
                    
                    هدف از پژوهش  حاضر بررسی رابطه سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجانهای تحصیلی با تابآوری تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود.  جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاههای شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400 -1401 با جمعیت 34676 نفر بود و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 400 نفر انتخاب شد. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای سواد رسانهای فلسفی (1393) (MLQ)، تفکر نوآورانه مواد و همکاران (2021) (ITQ)، تنظیم هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2002) (AEQ) و تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) (ARQ) بود. روش تحلیل پژوهش، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش هم زمان بود. یافته ها نشان داد که بین سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجانهای تحصیلی با تابآوری تحصیلی ارتباط معنی داری وجود دارد (01/0p<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجانهای تحصیلی به ترتیب  33، 49 و 18 از واریانس تابآوری تحصیلی را تبیین میکنند (01/0p<). با توجه به یافتههای پژوهش می توان نتیجه گرفت که تنظیم هیجانهای تحصیلی، سواد رسانهای و تفکر نوآورانه در پیش بینی تابآوری تحصیلی در دانشجویان نقش اساسی دارند.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1403/8/25 | پذیرش: 1403/9/21 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10