مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 8 - ( پاییز / آبان ماه 97 / 1397 )                   سال 7 شماره 8 صفحات 334-323 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

he Effectiveness of the Instruction of Mindfulness-based stress Reduction Program on the Happiness of Mothers Intellectual Disability Adolescent. Rooyesh 2018; 7 (8) :323-334
URL: http://frooyesh.ir/article-1-640-fa.html
شریفی جندانی حمیدرضا، مهکی فرهاد، عباسی بیتا. اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر شادکامی مادران نوجوان کم‌توان ذهنی. رویش روان شناسی. 1397; 7 (8) :323-334

URL: http://frooyesh.ir/article-1-640-fa.html


1- انشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه تهران ، mahakif@yahoo.com
3- آموزش و پرورش
چکیده:   (2752 مشاهده)

چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی برافزایش شادکامی مادران دارای نوجوان کم‌توان ذهنی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از مادران نوجوانان کم‌توان ذهنی شهر سرپل ذهاب در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند به‌نحوی‌که در هر گروه 15 نفر قرار داشتند. گروه آزمایش، برنامه آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را در 8 جلسه دریافت کرد ولی گروه کنترل هیچ نوع آموزشی را دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه شادکامی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش شادکامی مادران دارای نوجوانان کم‌توان ذهنی اثر مثبت و معناداری داشت. یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از آن بود که می‌توان از برنامه آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای کاهش مشکلات ناشی از داشتن فرزند کم‌توان ذهنی استفاده کرد

متن کامل [PDF 571 kb]   (67 دریافت)    
نوع مقاله: گزارش مورد | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1395/11/21 | ویرایش نهایی: 1397/8/19 | پذیرش: 1396/7/22 | انتشار الکترونیک: 1397/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb