پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان اضطراب در نوجوانان با خانوادههای طلاق انجام شد. نمونه پژوهش ۳۰ نفر از نوجوانان طلاق شهر کرمان بودند که به صورت تصادفی در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. به گروه آزمایشی، آموزش ابراز وجود در 10 جلسه 90 دقیقهای ارائه شد و گروه کنترل برنامهای دریافت نکردند. با توجه به طرح آماری (پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل)، از هر دو گروه قبل از اجرای برنامه درمانی پیشآزمون گرفته شد و پس از اجرای برنامهی درمانی نیز، هر دو گروه به پرسشنامه اضطراب کتل پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد ابراز وجود تأثیر معناداری بر اضطراب نوجوانان با خانوادههای طلاق داشته است (05/0P<). آموزش ابراز وجود با تأکید بر مفاهیم منحصربهفردش و نیز تکلیفهایی که در آن به مراجع داده میشود، گامهای مؤثری را در جهت اثرگذاری بر فکر و ذهن نوجوانان با خانوادههای برداشته و لذا میتواند نقش مهمی را بر اضطراب آنان داشته باشد. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش ابراز وجود میتواند اضطراب را در نوجوانان با خانوادههای طلاق بهبود بخشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |