ASGHARI SHARABIANI A, ATADOKHT A. (2019). compare the performance of family Students with oppositional defiant disorder and normal.
Rooyesh.
8(1), 175-182.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-826-fa.html
1- اموزش و پرورش ، abbas.asghari04@gmail.com
2- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (3433 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، مقایسه عملکرد خانواده در دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و عادی بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد در سالتحصیلی 95-1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 122 مادر بود. بدین منظور با استفاده از نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای تعداد 300 نفر از مادران دانشآموزان به عنوان نمونه اولیه انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه علایم مرضی کودک CSI-4، توسط آنها تعداد 61 مادر با دانشآموز اختلال نافرمانی مقابلهای تشخیص داده شد و سپس 61 مادر با دانشآموز عادی بر اساس سن، میزان تحصیلات و تعداد فرزندان با این گروه همتاسازی شدند. همچنین جهت اطمینان کامل از تمونه دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مصاحبه ساختاری براساس DSM-5 نیز اجرا شد. سپس پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) توسط مادران هر دو گروه تکمیل گردید. برای تحلیل داده¬های پژوهش از آزمون لوین و t-testبرای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد کلی خانوادهی دو گروه به جزء در بعد آمیزش عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج بیان میدارد عملکرد خانواده در دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای ناسالم و ناکارآمد میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1396/4/20 | پذیرش: 1396/10/5 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25