مربی و عضو هیات علمی رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور واحد حسن آباد، تهران، ایران ، p_mehrjoo@yahoo.com
چکیده: (2315 مشاهده)
این پژوهش با هدف تحلیل اندیشه های تربیتی میشل فوکو فیلسوف پست مدرنیسم انجام شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی، تحلیلی بوده و جامعه آماری کلیه کتابها، آثار و مقالات موجود در حوزه تفکر میشل فوکو بوده است. نمونه آن بهصورت کاملا هدفمند، کلیه متون در دسترس بوده است. برای جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی و ابزار پژوهش فیش برداری استفاده شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها، توصیفی تحلیلی بوده است. یافتههای پژوهش در بعد هدف، روش و محتوی بهترتیب عبارتند از اینکه میشل فوکو هدف آموزش و پرورش را آزادسازی قدرت و خود آفرینی معرفی میکند. در بعد روش، به روش تدریس فعال و پویا و تربیت دانشآموزان نقاد معتقد است؛ و نیز در خصوص بعد محتوی، نتایج نشان داد محتوی باید با توجه به موقعیتها انتخاب شود. و مدیریت این برنامه را صبورانه و تساهلی پیشنهاد میکند
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/5/11 | پذیرش: 1398/11/6 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10