Ghasemi E, Agharebparast Z, Noferesty A, Esfandiari M A. (2024). Prediction Of School Burnout based on Psychosomatic symptoms, Personality traits, Father-Child Interaction and its Components In Students.
Rooyesh.
13(6), 191-200.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5056-fa.html
قاسمی الهام، اقارب پرست زینب، نوفرستی اعظم، اسفندیاری محمد علی. پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس علائم روانتنی، ویژگیهای شخصیتی، رابطه پدرفرزندی و مؤلفههای آن در دانشآموزان رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :200-191
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5056-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی- خانواده، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران. ، Zagharebparast@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (605 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس علائم روان تنی، ویژگیهای شخصیتی، رابطه پدر فرزندی و مؤلفههای آن در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه هفتم متوسطه بود که در منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند. براساس فرمول کوکران، تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای، فرسودگی مدرسهای SBI (سالملا- آرو و همکاران، 2009)، علائم روان تنی PSQ (لاکورت و همکاران، 2013)، پنج عامل بزرگ شخصیتی NEO-FFI (کاستا و مک کری، 1994) و رابطه والد فرزندی PCRS (فاین و اسچووبل، 1983) پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد، از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای علائم روانتنی (11/0B=؛ 0001/0 P=)، روانرنجوری (56/0B= ؛ 0001/0 P=)، دلپذیری (51/0B= ؛ 002/0 P=) و خشم (24/1B= ؛ 0001/0 P=) به صورت مستقیم و معنادار و متغیرهای برونگرایی (11/0B= ؛ 01/0 P=) و آمیختگی با پدر (27/0-B=؛ 003/0 P= )، به صورت غیرمستقیم و معنادار قادر به پیشبینی فرسودگی تحصیلی بودند. باتوجـه بـه نتایـج به دست آمده، دانشآموزانی که صفت روانرنجورخویی، دلپذیری، علائم روانتنی و خشم نسبت به پدر خود دارند، به احتمال بیشتر دچار فرسودگی تحصیلی میشود. همچنین پایین بودن صفت برونگرایی و درگیری و آمیختگی با پدر افراد را بیشتر مستعد فرسودگی تحصیلی می کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/10/12 | پذیرش: 1402/12/11 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10