مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 6 - ( شهریور 1403/ پیاپی 99 1403 )                   سال 13 شماره 6 صفحات 200-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi E, Agharebparast Z, Noferesty A, Esfandiari M A. (2024). Prediction Of School Burnout based on Psychosomatic symptoms, Personality traits, Father-Child Interaction and its Components In Students. Rooyesh. 13(6), 191-200.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5056-fa.html
قاسمی الهام، اقارب پرست زینب، نوفرستی اعظم، اسفندیاری محمد علی. پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی براساس علائم روان‌تنی، ویژگی‌های شخصیتی، رابطه پدرفرزندی و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :200-191

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5056-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی- خانواده، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران. ، Zagharebparast@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (605 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی فرسودگی تحصیلی براساس علائم روان تنی، ویژگی­های شخصیتی، رابطه پدر فرزندی و مؤلفه­های آن در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه هفتم متوسطه  بود که در منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند.  براساس فرمول کوکران، تعداد 300 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه­های، فرسودگی مدرسه­ای SBI (سالملا- آرو و همکاران، 2009)، علائم روان تنی PSQ (لاکورت و همکاران، 2013)، پنج عامل بزرگ شخصیتی NEO-FFI (کاستا و مک کری، 1994) و رابطه والد فرزندی PCRS (فاین و اسچووبل، 1983) پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد، از بین متغیرهای پیش‌بین، متغیرهای علائم روان‌تنی (11/0B=؛ 0001/0 P=)، روان‌رنجوری (56/0B= ؛ 0001/0 P=)، دلپذیری (51/0B= ؛ 002/0 P=)  و خشم (24/1B= ؛ 0001/0 P=)  به صورت مستقیم و معنادار و متغیرهای برونگرایی (11/0B= ؛ 01/0 P=) و آمیختگی با پدر (27/0-B=؛ 003/0 P=به صورت غیر­مستقیم و معنادار قادر به پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی بودند. باتوجـه بـه نتایـج به دست آمده، دانش­آموزانی که صفت روان­رنجورخویی، دلپذیری، علائم روان­تنی و خشم نسبت به پدر خود دارند، به احتمال بیشتر دچار فرسودگی تحصیلی می­شود. همچنین پایین بودن صفت برون­گرایی و درگیری و آمیختگی با پدر افراد را بیشتر مستعد فرسودگی تحصیلی می کند.
متن کامل [PDF 552 kb]   (436 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/10/12 | پذیرش: 1402/12/11 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb