مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 5 - ( مرداد 1404/ پیاپی 110 1404 )                   سال 14 شماره 5 صفحات 188-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasouli E, Shafiee N, Kazemi R. (2025). Predicting teaching quality based on systems thinking or mediation of educational orientation and classroom social interaction among elementary school teachers in Tehran. Rooyesh. 14(5), 181-188.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6225-fa.html
رسولی الهام، شفیعی ناهید، کاظمی رضا.(1404). پیش‌بینی کیفیت تدریس بر اساس تفکر سیستمی با میانجی‌گری جهت‌گیری آموزشی و تعامل اجتماعی کلاس در معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران رویش روان شناسی 14 (5) :188-181

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6225-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران. ، Nahid.Shafiee@iau.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (25 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی جهت‌گیری آموزشی و تعامل اجتماعی کلاس در رابطه تفکر سیستمی با کیفیت تدریس در معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، معلمان مقطع ابتدایی مشغول به تدریس در شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که 245 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها توسط پرسشنامه‌های کیفیت تدریس سراج (2003، TQQ تفکر سیستمی فردی شفیعی و همکاران (1398، ISTQ جهت‌گیری مکانیکی-ارگانیکی ساشکین و موریس (1984، OSQ) و تعامل معلم لارداسمی و کنی (2001، TIQ) جمع‌آوری گردید. داده‌های به‌دست‌آمده از طریق آزمون همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل اصلاح‌شده از برازش مطلوبی برخوردار بود. بر این اساس تفکر سیستمی، جهت‌گیری آموزشی و تعامل اجتماعی کلاس بر کیفیت تدریس در معلمان مقطع ابتدایی اثر مستقیم و معناداری دارد (۰۱/0>P). همچنین تفکر سیستمی بر کیفیت تدریس با میانجی‌گری جهت‌گیری آموزشی و تعامل اجتماعی کلاس در معلمان مقطع ابتدایی تأثیر غیرمستقیم و معناداری دارد (۰۱/0>P). ازاین‌رو، با اعمال برنامه‌ها و مداخلاتی برای افزایش تفکر سیستمی و جهت‌گیری آموزشی و همچنین تعامل اجتماعی کلاس می‌توان به بهبودی کیفیت تدریس پرداخت.
متن کامل [PDF 469 kb]   (11 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1404/2/8 | پذیرش: 1404/2/29 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb